Tuesday 14 June 2011

Salah Tanggapan Terhadap Pro-Mahasiswa

Pro-Mahasiswa, sering di salah anggap oleh pihak-pihak yang tidak sehaluan dengan Pro-Mahasiswa. Salah tanggapan ini dianggap berpunca daripada kurangnya pengetahuan tentang Pro-Mahasiswa. Akhirnya lahirlah tanggapan atau persepsi yang dibuat-buat demi kepentingan individu atau kumpulan tertentu sambil dihiasi dengan kata-kata indah dengan hujah-hujah yang salah. Persepsi yang sering timbul berkenaan Pro-Mahasiswa tidak lain adalah dengan istilah kumpulan pembangkang, penentang HEP, lawan kepada Aspirasi dan sebagainya. Malah lebih teruk lagi dikaitkan dengan parti-parti di luar kampus.

Benarkah 'kumplan pembangkang'?

Pro-Mahasiswa bersifat 'check and balance' dalam isu-isu kampus, nasional malah internasional. Profesionalisme dalam mengendalikan isu sering disalah anggap oleh pihak tertentu. Pro-Mahasiswa sering tampil dalam mengemukakan isu semasa samada dalam lapangan mahasiswa sendiri, isu sejagat, politik, agama, sosial dan sebagainya. Dan mengemukakan pendirian Pro-Mahasiswa dalam isu-isu tersebut.

Dalam hal ini,Pro-Mahasiswa ingin mengajak para mahasiswa membawa perubahan dalam segenap kehidupan sebagai mahasiswa.Mahasiswa tidak boleh hanya tertumpu pada pelajaran tanpa penglibatan aktiviti luar, tidak peka isu semasa dan tidak mahu tampil dalam isu-isu masyarakat. Pelajaran adalah prioriti dalam diri mahasiswa tetapi perlu diingat mahasiswa juga bertanggngjawab terhapap masyarakat.

Mahasiswa adalah suara kepada masyarakat. Individu yang paling dipercayai kerana kemampuan intelektualnya dalam masyarakat adalah mahasiswa. Mahasiswa dipandang tinggi oleh masyarakat dek kerana mereka tampil membela nasib masyarakat yang tertindas atau bersenang lenang, menyampaikan kepada pentadbiran negara walaupun mahasiswa tahu dia bukan siapa-siapa, tapi cukuplah sekadar dia memberitahu kepada pemerintah rakyatnya bermasalah atau rakyatnya berpuas hati.

Namun, ini sering disalah anggap. Bila mana mahasiswa bercerita soal harga minyak, kenaikkan tarif elektrik, penindasan dan kemiskinan, mereka disalah anggap, dilabel terlibat dengan politik bahkan dianggap sebagai pembangkang! Dimana keadailan 'mereka' dalam menilai mahasiswa!

Rakyat memerlukan mahasiswa bagi bersuara, bukan hanya turun di masyarakat dan membuat program, menyampaikan sumbangan dan bertanya khabar, itu cuma sebahagian, tetapi yang lebih penting masyarakat mahu suara hati mereka disampaikan kepada pemerintah. Dan pemerintah seharusnya menerima suara mahasiswa dengan terbuka.

Sekiranya tanggapan tersebut adalah melibatkan parti politik samada dipihak pembangkang mahupun kerajaan, eloklah ia diperbetulkan. Pro-Mahasiswa mewakili mahasiswa sebagai 'kelompok ketiga' dalam heraki kebiasaan dalam masyarakat (1. Ahli politik, 2. Rakyat dan 3. Mahasiswa) yang tidak menyebelahi mana-mana parti, tetapi pihak rakyat.

Untuk itu mahasiswa perlu menyampaikan maklumat kepada kerajaan yang memerintah. Itulahh sebanya kadang-kadang mahasiswa ada yang turun ke jalanan, kerana suara mereka kurang diambil perhatian setelah beberapa kali menyuarakan perkara yang sama.

Penentang HEP?

Jauh sekali tanggapan ini daripada pengertian sebenar dan tujuan Pro-Mahasiswa. Pro-Mahasiswa bukanlah musuh, bukanlah penentang, atau sentiasa beranggapan Hal Ehwal Pelajar (HEP) salah. Itu tidak benar. Kami menyedari akan kedudukan Pentadbiran universiti dan kuasa yang ada pada pentadbiran universiti. Tetapi Pro-Mahasiswa bertindak dalam menyuarakan pandangan mahasiswa, ketidak puasan hati mahasiswa dan rasa hormat mahasiswa pada pihak HEP. Dan kalau boleh mahu bersama-sama pihak pentadbiran mencorakkan hala tuju pentadbiran universiti. Atas sebab itu, Pro-Mahasiswa menyokong 'Perwakilan Mahasiswa' dalam MPP. Namun, akibat salah tanggapan ini, peluang dan ruang dihadkan. Akan tetapi mahasiswa tetap yakin suaranya masih 'kedengaran'.

Dalam hal berkaitan HEP, Pro-Mahasiswa bertindak sebagai medium suara dan rundingan daripada mahasiswa kepada pihak HEP. Sekiranya pihak HEP melaksanakan polisi terhadap mahasiswa dan dilihat membebankan mahasiswa, Pro-Mahasiswa bersama-sama mahasiswa menyuarakan perkara tersebut dan mencari jalan penyelesaian terbaik daripada mahasiswa kepada pihak pentadbiran. Begitu juga sekiranya HEP melaksanakan sesuatu yang baik dan mandatangkan kebaikan pada universiti dan mahasiswa, pro-mahasiswa akan bersama-sama mahasiswa membantu universiti dan bekerjasama dengan pihak universiti. Demikian juga sekiranya mahasiswa tidak bertindak sewajarnya dan mencemarkan imej universiti, Pro-mahasiswa akan menegur mahasiswa.

Profesionalisme begini yang dianjurkan oleh Pro-Mahasiswa kepada mahasiswa dan pihak universiti dan kami yakin hal ini akan menguntungkan semua pihak.Untuk itu, Mahasiswa tidak boleh hanya diam atau 'cakap belakang' dalam hal-hal yang melibatkan mahasiswa dan masyarakat, sebaliknya perlu memberi respon agar pentadbiran tahu samada sesuatu itu memberikan impak positif atau tidak. Itulah perubahan yang ingin dibawa dalam mahasiswa.

Kesimpulan

Apapun tanggapan terhadap Pro-Mahasiswa terpulang kepada individu, di pihak Pro-Mahasiswa sedia menjelaskan demi kebaikkan mahasiswa. Pro-Mahasiswa adalah idealisme dari mahasiswa untuk mahasiswa. Atas rasa cinta pada universiti, Pro-Mahasiswa membawa perubahan kepada cara hidup mahasiswa yang biasa dan lesu kepada cara hidup mahasiswa yang responsif, demokratik dan bermoral.

Pro-Mahasiswa mengimpikan satu universiti dengan mahasiswanya yang dipandang tinggi oleh masyarakat, bukan hanya kerana pencapaian universiti semata-mata malahan kehebatan mahasiswa dalam menyuarakan pandangan masyarakat berkenaan isu sejagat. Kami yakin dengan kemampuan mahasiswa dan mahasiswa berhak mendapat tempatnya dimata masyarakat.

BUAT MAHASISWA TERCINTA...MAHASISWA BANGKIT!!

No comments:

Post a Comment